Reptoir

10 dingen die je moet weten voordat je begint met ondernemen

Ervaringsdeskundigen kunnen het je vertellen. Tijdens een baan in loondienst is het hard werken, maak je lange uren en kan je hoge druk ervaren. Maar het is niets in vergelijking met zelf een onderneming starten. Dit zijn 10 dingen die je moet weten, voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel.

1. Bedenk geen nieuwe producten, maar los problemen op

42% van alle productlanceringen haalt het niet omdat er geen behoefte is aan het product. Dus in plaats van nieuwe producten te bedenken en te ontwikkelen, kan je beter op zoek gaan om problemen op te lossen. Want als er een probleem is, is er sowieso behoefte aan een oplossing.

2. Vergeet snel succes

Zelfs bedrijven die worden gezien als snelle successen, zoals Amazon en Yahoo, hebben er minimaal drie jaar over gedaan. De meerderheid van de bedrijven heeft vaak jaren nodig om een succes te worden. Dus als je doel is om de volgende te zijn die miljoenen verdient met een start-up, moet je een lange adem hebben.

3. Focus op je sterke, niet je zwakke punten

Je succes is gebaseerd op je sterke kanten, dus zorg ervoor dat je de meerderheid van je tijd daaraan besteed. Dingen waar je minder goed in bent besteed je uit, of je neemt iemand in dienst die het voor je doet. Als je zelf gaat focussen op de dingen waar je niet goed in bent, is dat zonde van je tijd.

4. Zoek een goed team

Ondernemen kan je nooit alleen doen, daar heb je hulp bij nodig. Het is alleen wel zaak dat dit de juiste soort hulp is. 29% van alle start-ups faalt omdat ze niet het juiste team om zich heen verzamelden. Dus neem goed de tijd om te bedenken hoe je team eruit moet zien en neem dan de beste mensen aan als mogelijk.

5. Als je gaat falen, doe het snel

Falen hoort erbij. Je moet het niet alleen verwachten, je moet er rekening mee houden. De beste manier om te falen is om het snel te doen, aanpassingen te maken en weer opnieuw te proberen. Een van de ergste dingen die je kan doen is langzaam falen, en je daarna wanhopig afvragen of je de boel nog kan redden. Wil je slagen is het van belang dat je snel weet wat werkt en wat niet.

6. Begrijp je toegevoegde waarde

Als je je eigen toegevoegde waarde niet begrijpt, verwacht dan niet dat andere mensen zaken met je gaan doen. Als jij het al niet weet, zullen zij het ook niet weten. Hoe simpeler en duidelijker je boodschap is, hoe makkelijker het voor mensen is om te bepalen of ze je product of dienst nodig hebben.

7. Ken je klant

Veel ondernemers hebben moeite met definiëren wie hun ideale klant is. Als je het antwoord niet weet op deze simpele vraag, is marketing voor je product of dienst nagenoeg onmogelijk. Hoe preciezer de klant gedefinieerd is, hoe gerichter en succesvoller je marketing zal zijn. En dat leidt uiteindelijk naar meer sales.

8. Niet elke klant is goed voor je

Wees niet bang om afscheid te nemen van klanten als ze meer zorgen opleveren dan omzet. Je zult klanten tegenkomen die je slapeloze nachten bezorgen. Het is goed om te weten dat het oké is om afscheid van hen te nemen en je te richten op het vinden van klanten die wel blij met je zijn.

9. Leer van de fouten van anderen

Van fouten leer je, maar dat hoeven niet per se je eigen fouten te zijn. 80% van alle start-ups redden het niet, dus bestudeer de reden van hun falen en zorg ervoor dat je de juiste stappen neemt om niet dezelfde fouten te maken. Het scheelt je veel tijd, geld en stress.

10. Geen verkopen, geen onderneming

Sales en verkoop is voor je onderneming als zuurstof voor de mens. Zonder overlijd je. Het is zo makkelijk om jezelf te verliezen in productdesign, marketing, planning, recruitment, social media en ga zo maar door. Maar je hebt een onderneming om geld te verdienen en om geld te verdienen moet je verkopen. Goede ideeën, producten of services zijn niet genoeg. Sales is wat uiteindelijk je bedrijf laat groeien.

(Visited 65 times, 1 visits today)

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.