11 documentaires waar iedere ondernemer iets van kan leren
Lekker aan je business aan het bouwen? Zet deze 11 documentaires op je must watch-lijstje, want je kunt er genadeloos veel van leren voor je bedrijf.
1. Freakonomics
Het boek was een succes, en dus volgde er een documentaire. Met Freakonomics duik je in het brein van de mens, en zie je hoe raar dat eigenlijk functioneert en beïnvloed kan worden.
De les: Duik in het brein van je klant als dat kan.
2. Enron: The Smartest Guys in de room
Energiebedrijf Enron had er jaren over gedaan om succesvol te worden, maar was uiteindelijk zeventig miljard waard. In hun geldzucht ging het bedrijf te ver, en was binnen 24 dagen failliet.
De les: Wees niet te gretig.
3. She++
Programmeurs, ontwikkelaars, IT’ers: het zijn bijna allemaal mannen. Deze docu voert een pleidooi om er voor te zorgen dat ook vrouwen onderdeel gaan uitmaken van deze industrie.
De les: Diversiteit binnen je bedrijf helpt je verder.
4. Food, Inc
De voedingsmiddelen industrie heeft als missie om zo snel en goedkoop mogelijk zo veel mogelijk te verkopen. En dat is niet zo zeer iets waar de consument profijt van heeft.
De les: Creëer een product vanuit een goed hart.
5. Startup.com
Twee vrienden beginnen een bedrijf wat uitgroeit tot een enorme business. Maar met het succes komen de problemen, die uiteindelijk tot een enorme clash tussen de twee leiden.
De les: Denk goed na met wie je een bedrijf begint.
6. Once in a lifetime: The extraordinary story of the New York Cosmos
In deze documentaire zie je hoe de Amerikaanse voetbalclub de New York Cosmos ineens razend populair wordt nadat de Braziliaanse stervoetballer Pele is aangekocht voor het team.
De les: Investeer in talent als je groot wilt worden.
7. Something ventured
In deze documentaire komen de eerste venture capitalists aan het woord: ze namen enorme risico’s maar gokten goed door te investeren in bedrijven als Apple, Intel en Cisco.
De les: Als je écht een goed idee hebt is er altijd iemand die in je wil investeren.
8. Wal-Mart: The high cost of low price
Wal-Mart is één van de grootste Amerikaanse supermarktketens, en wordt in deze documentaire onder vuur genomen vanwege het structureel onderbetalen van werknemers.
De les: Maak geen misbruik van de mensen die je bedrijf helpen groeien.
9. Standing in the shadows of Motown
In vrijwel iedere business is de meeste aandacht voor de sterspelers: de CEO’s, de aanvoerders, de lead zangers. In deze docu zie je het belang van de mensen op de achtergrond.
De les: Verwaarloos de mensen op de achtergrond niet.
10. Objectified
Deze docu biedt je een kijkje in de wereld van design: want niet alleen over de constructie van een Ikea-stoel wordt nagedacht, ook het exacte ontwerp van een tandenborstel doet ertoe.
De les: Denk na over ieder detail van wat je probeert te verkopen.
11. Thank you for smoking
Deze film geeft je een nieuwe kijk op de tabakslobby. Hoe hard de wereld ook roept dat sigaretten slecht zijn voor je, er zijn mensen die vér gaan om de industrie in stand te houden.
De les: Met een goede marketing- en pr-strategie kun je álles verkopen.
Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.