Reptoir

4 x fouten die je maakt bij het aannemen van een freelance opdracht

Je hebt gereageerd op een aantal opdrachten, ergens online of via via, maar je lijkt steeds naast het net te vissen. Wat gaat er toch mis? Deze vier dingen gaan vaak mis, ontdek of jij ze ook doet en misschien haal je dan wel die opdrachten binnen die je zo graag wilde.

1. Een algemeen voorstel doen

Dat is natuurlijk niet handig, om in al het geweld van alle voorstellen die naar de opdrachtgever gaan een zeer alledaags en duizend-in-een-dozijn voorstel te sturen. Op deze manier val je niet op.

Je kunt het beter persoonlijk maken en je motivatie, kunde en ervaring op een bijzondere en open manier aan de man brengen. Zo trek je de aandacht van de opdrachtgever en val je, als een vrouw die een boer zoekt bij de KRO, op tussen de stapel ‘post’ die de opdrachtgever ontvangt.

2. Een laag tarief rekenen

Met een laag tarief ben je goedkoop, dus aantrekkelijk. Helaas, of wellicht gelukkig, werkt dat niet zo. Je kunt de opdrachtgever beter een redelijk voorstel doen en goed onderbouwen welke bijdrage jij levert als freelancer. Juist die transparantie zal gewaardeerd worden aan de andere kant van het project. Misschien valt er nog wat te onderhandelen en overleggen over de duur en intensiteit van de opdracht.

3. Reageren op een opdracht buiten je vakgebied

Als je reageert op een opdracht waar je nog weken op moet studeren doe je iets fout. Het heeft geen zin om iets te doen dat te ver buiten je vakgebied ligt als je enkel slecht werk daarbij aflevert. Zorg ervoor dat je weet wat je kan en waar je kwaliteiten liggen. Dan maak je ook een veel betere en professionele indruk.

4. Je komt om in het werk, maar gaat er voor

Als je een drukke periode hebt moet je ook wel eens mooie opdrachten links laten liggen of nee durven zeggen als iemand in je netwerk je iets aanbiedt. Net als in het geval van werken buiten je expertise is te veel hooi op je vork nemen een bijzonder slecht idee.

Freelancer.com

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.