Reptoir

9 x de beste CRM-tools voor freelancers

Met CRM onderhoud jij je klanten en opdrachten. Omdat je die liever niet in een enorm software pakket wilt hebben en je toch al veel online werkt, haal je de applicaties liever van het web. CRM moet wel handzaam blijven voor de ondernemende freelancer. Daarom twaalf van de beste tools die online te vinden zijn hier op een rijtje.

1. Salesforce

Helaas vooral geschikt voor grote bedrijven. De software is nogal ingewikkeld en gelaagd. Salesforce richt zich namelijk expres op dit segment in de markt waardoor de applicatie te ver ontwikkeld is voor simpel gebruik. Er is een plug-in voor bijvoorbeeld outlook wat de applicatie aantrekkelijk maakt. Een groot nadeel zijn de kosten die op kunnen lopen tot zeventig euro per maand.

2. Highrise

Hishrise werkt op basis van tagging. Dat vergt enige discipline van de gebruiker, maar daarmee is de applicatie wel interessant voor de freelancer. Je kunt in Highrise ook contactpersonen een soort biografie geven door een Highrise-code in de BCC van een mail te zetten, op die manier komt de mail direct in het ‘mapje’ van de klant. Highrise biedt op deze manier eigenlijk een netwerk aan contacten dat verbonden is met elkaar door tagging en simpel-toepasbare trucs.

Tot twee gebruikers en 250 contacten is de app gratis. Daarna worden er 24 tot 29 dollar in rekening gebracht per maand.

3. Batchbook

Met Batchbook kun je alle verschillende social media, zoals Facebook, Twitter en e-mail van specifieke klanten samenbundelen in de applicatie. Dat geeft veel voordelen ten opzichte van andere CRM-tools omdat sociale media heel belangrijk zijn bij klantcontact.

Ook voordelig zijn de kosten: van  9 dollar per één gebruiker, tot 19 dollar met drie gebruikers.

4. Zoho CRM

Lijkt erg op Salesforce want heeft net als die app een plugin voor outlook en office. Wel zijn er te veel opties waardoor het overzicht kwijt raakt. De kosten zijn wel lager dan Salesforce: Gratis tot drie gebruikers en 12 dollar bij professioneel gebruik.

5. Tactile CRM

Kopie van Highrise, werkt daardoor ook minder soepel, maar heeft als voordeel goedkoper te zijn.

6. WorkEtc

Is eigenlijk meer dan een CRM-tool, biedt ook business-functies als project management, billing, customer service, etc.

7. RightNow

Is helaas niet gratis uit te proberen. De app noemt zichzelf een Customer Experience suite. Met deze app zouden interacties met klanten online beter worden gemanaged.

8. WebCRM

Zegt zelf niet nodeloos ingewikkeld te willen zijn. Nadeel is wel dat de app is gemaakt voor gebruikers in een commerciële organisatie. Daarmee lijkt de tool te mikken op middelgrote en grote ondernemingen.

De kosten lopen uiteen van 22 euro (standaard) 30 euro (plus) en 49 euro (Enterprise) er is ook een optie tot gratis uitproberen.

9. Relenta

Houdt klantcontacten bij die over andere applicaties zijn verspreid, soort verzamelapp. De tool is wel gebaseerd op e-mailcontact.

(Visited 48 times, 1 visits today)
Remco Bron

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.