Reptoir

9 x tips om alles uit je Facebook-pagina te halen

Facebook is natuurlijk hartstikke leuk om bij te houden waar je vrienden aan de andere kant van de wereld zich mee bezighouden, maar je moet niet vergeten dat de social media site ook een aardige steen kan bijdragen aan je bedrijf (ook wel: je carrière).

Om dat doel te bereiken kun je echter niet achteruit gaan hangen en toekijken of je aantal volgers al toestroomt. Neen, je moet het nodige aantal stappen ondernemen en blijven ondernemen. Welke? Wij zetten ze voor je op een rijtje.

1. Houd mensen op de hoogte met een dagelijkse ‘kijk’ achter de schermen

Hoewel je waarschijnlijk denkt dat niemand zit te wachten op jouw werkplekken en dagelijkse beslommeringen, is dat juist wél het geval. Mensen verslinden behind-the-scene foto’s en verhalen. Dus sta je in een prachtige gebouw voor een fotoshoot, of heb je een interview met een bijzondere persoon? Knal het op de plaat en vervolgens op Facebook. Niet perse iets bijzonders aan het doen? Een foto van je laptop met een bakje vers fruit doet ook wonderen.

2. Deel leuke en leerzame links op je pagina

Wie veel deelt, laat zien dat-ie goed in de materie zit. Dus in welk vakgebied je je ook bevindt, deel artikelen en video’s die jij leuk vindt. Zo laat je andere mensen zien waar je je mee bezig houdt en wie weet levert die activiteit wel weer een nieuwe opdracht op.

3. Zorg ervoor dat mensen willen terugkomen

Als je een eigen bedrijfje hebt, en daar ook een pagina voor hebt gemaakt, is het goed om eens in de zoveel tijd een winactie op deze pagina te zetten. Je zult zien dat je na een winactie ineens een horde (hebberige) nieuwe volgers hebt. Geen geld voor winacties? Je kunt ook zorgen dat je met regelmaat bepaalde berichten post, waardoor mensen weten waarvoor ze terugkomen.

4. Organiseer grappige wedstrijdjes

Mensen op Facebook houden van humor en interactie. Post een grappige foto of leuke vraag en spoor mensen aan daarop te reageren. Leuk voor jezelf, leuk voor je volgers.

5. Vier je mijlpalen

Honderd volgers? Duizend volgers? Tienduizend volgers? Vier het allemaal. Facebook bezoekers vinden het leuk om te zien waar je je mee bezig houdt, en dus ook de groei van je bedrijf. Hoewel het niet alles zegt, is je bedrijfspagina vaak een goede graadmeter van hoe de zaken ervoor staan.

6. Installeer de ‘actieknop’

In de header van je Facebook-pagina kun je ervoor kiezen een actieknop in te stellen. Ook wel: ‘aanzet tot actie bewerken’. Daaruit kun je uit verschillende knoppen kiezen: een ‘bel me knop’ een ‘boek me knop’ een ‘mail me knop’ en ga zo maar even door. Hartstikke handig voor als mensen contact met je willen zoeken en niet eerst het hele internet hoeven af te struinen om je contactgegevens te vinden.

7. Origineel

Zorg ervoor dat je origineel bent. Hoe je dat doet, maakt niet uit, maar zorg ervoor dat je iets unieks kunt laten zien. Het lijkt misschien onmogelijk, maar heus, dat is het niet. Er poppen nog dagelijks nieuwe succesvolle sites op, dus blijkbaar is originaliteit bést oneindig.

8. Noem je andere social media kanalen

Instagram, Twitter, Pinterest. Noem wanneer het kan ook je andere social media kanalen. In een bericht zelf, of op je info-pagina: als je het maar doet. Hoe meer bereik je op je andere social media pagina’s bereikt, hoe sterker je naam wordt neergezet.

9. Houdt Facebook te vriend

Facebook heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het succes van je pagina. Hoe je het goed doet, daar zijn hele boeken over geschreven, maar waar het op neer komt: hoe meer volgers je hebt, hoe meer Facebook je viraal laat gaan. Loop dus alle bovenstaande stappen goed door, en zorg voor een leuke en inspirerende Facebook-pagina voor je volgers.

Entrepreneur

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.