Reptoir

7 x urenregistratie tools die je een hoop tijd gaan besparen

Als freelancer is het heel belangrijk dat je de uren registreert die je besteedt aan je eigen onderneming. Om te factureren, maar ook om in aanmerking te komen voor fiscale voordelen. Met een basiskennis Excel kun je zelf een formulier maken, maar er zijn ook handige programma’s om je uren bij te houden. Wat zijn nu efficiënte urenregistratie tools voor de freelancer?

1. TimeChimp

TimeChimp is een eenvoudig urenregistratieprogramma waar je gegevens worden opgeslagen in een beveiligde cloud waardoor je altijd en overal je uren kunt bijhouden. Het programma zorgt ervoor dat je met minimale handelingen snel en makkelijk je uren kunt registreren per dag of per week. Je kunt zelf je uren invullen, de tijd die je aan een opdracht besteedt bijhouden met een timer en met één druk op de knop kun je ook je uren van een vorige week kopiëren.

Daarnaast krijg je rapportages van al je uren zodat je in een duidelijk overzicht kunt zien welke projecten het meest winstgevend zijn. TimeChimp heeft naast de urenregistratie ook de mogelijkheid om binnen een minuut een factuur inclusief bedrijfslogo’s naar de desbetreffende opdrachtgever te sturen. Het registratieprogramma is bedoeld voor zowel de enkele gebruiker als voor een team. Omdat je via dit programma ook projecten kunt managen en verlof- en ziektedagen kunt bij houden is het ideaal voor managers.

Je kunt TimeChimp 30 dagen gratis uitproberen. Hierna heb je de mogelijkheid om voor een gratis abonnement te gaan waarbij je maximaal twee klanten en twee projecten kunt bijhouden. Als je een uitgebreider pakket wil kun je kiezen voor de betaalde Solo, Basis of Business versie vanaf 5 euro per maand.

2. RescueTime

RescueTime is een ideale urenregistratie tool voor freelancers omdat het balans brengt in je werk- en privéleven. Naast het registreren van je uren krijg je ook inzicht in je dagen en hoe jij je tijd besteedt. Hierdoor krijg je een idee van je gewoontes en kom je erachter hoe je productiever kunt werken. Je kunt een alarm instellen zodat je weet hoelang je al met een activiteit bezig bent, je kunt taken die je hebt afgerond markeren en er is een timer die je op pauze kunt zetten tijdens je eigen tijd, zoals de lunch.

RescueTime geeft je ook inzicht in hoeveel uren je spendeert aan bijvoorbeeld meetings of het verzenden en lezen van e-mails. Door een doel in te stellen kun je aangeven dat je maar een bepaalde tijd met een activiteit bezig wil zijn. Bovendien kun je zien hoeveel en hoelang je op bepaalde websites bent en afleidende websites blokkeren voor een periode, zodat je gefocust kunt werken.

RescueTime Lite is de gratis versie van RescueTime en daarnaast is er een uitgebreider Premium abonnement voor 9 dollar per maand, of 72 dollar per jaar. Je kunt de betaalde versie veertien dagen gratis uitproberen.

3. TimeWriter

TimeWriter is een urenregistratieprogramma dat zich vooral richt op bedrijven, waarbij het programma wordt gebruikt door meerdere personen. Zo is er Standaard, voor organisaties tot ongeveer 25 medewerkers en Pro, geschikt voor gebruik door 25 tot 1000 personen. TimeWriter wil organisaties inzicht geven in tijd en geld om zo de juiste beslissingen te maken.

In het programma kunnen medewerkers gemakkelijk hun uren registreren waardoor het bedrijf een overzicht krijgt van de uren per klant, per project, per individuele medewerker of per product. Zo kan er vastgesteld worden of een klus winstgevend is, wat er per klant gefactureerd moet worden en of de organisatie binnen de vastgestelde planning en het budget blijft.

Voor thuisgebruik is er Freeware, een gratis versie die gelijktijdig gebruik binnen een organisatie uitsluit en daarom alleen geschikt voor één enkele gebruiker. Deze versie is een stuk beperkter, maar als je als freelancer alleen je eigen uren wil registreren is het een prima optie.

De abonnementen van TimeWriter lopen per jaar en bij aanschaf krijg je het programma eerst twee maanden op proef. De prijzen beginnen bij 150 euro per jaar, voor vijf gebruikers. Voor thuisgebruik is er een beperkte gratis versie.  

4. TimeLog

TimeLog is een projectmanagementprogramma voor organisaties waarbij het doel voornamelijk is om financieel inzicht te krijgen in projecten. De software bestaat uit projectmanagement, resourcemanagement, financieel management, klantenmanagement, rapportage en urenregistraties van medewerkers. Welke onderdelen je kunt gebruiken is afhankelijk van welke betaalde versie je aanschaft. In de urenregistratie kunnen de uren gemakkelijk worden bijgehouden, zowel online als offline en zowel via internet als mobiel met een iOS en Android app.

In tegenstelling tot andere urenregistratieprogramma’s is TimeLog branchegericht en richt zich op consultancybedrijven, IT-bedrijven, ingenieurs, accountants, publieke organisaties, PR- en marketingbureaus en wereldwijde organisaties. TimeLog kent geen gratis versie, maar je betaalt per gebruiker. Alhoewel het programma voornamelijk is bedoeld voor organisaties is enkel gebruik mogelijk. Vanwege de kosten en de uitgebreide mogelijkheden is het aan te raden voor freelancers die met veel projecten bezig zijn.

TimeLog kent een Team, een Basic, een Business en een Enterprise abonnement en de mogelijkheden en functies verschillen per versie. De prijzen beginnen bij 8 euro per maand, per gebruiker en je kunt het programma 30 dagen gratis uitproberen.

5. Easy Time Tracking

Easy Time Tracking is een urenregistratie tool speciaal gemaakt voor freelancers en teams, zoals webdesigners en developers. Met het programma kun je uren registreren, zowel de uren die je factureert als de uren die je zelf aan je onderneming besteedt. Je kunt uren handmatig invoeren en er is een timer die bij kan houden hoelang je met een taak bezig bent. Naast in de software op je computer, is het ook mogelijk om online urenregistratie te doen, dat je later kunt synchroniseren.

Op die manier kun je overal werken en deze gewerkte uren gemakkelijk registreren. Easy Time Tracking geeft je ook de mogelijkheid om facturen te sturen, klantbestanden toe te voegen, projecten te managen en een overzicht van de uitgaven te maken. Easy Time Tracking heeft een gratis versie met beperkte functies en betaalde versies met uitgebreide mogelijkheden. De Pro is bedoeld voor één tot twintig gebruikers en de Enterprise voor 21 en meer.

Na een Pro proefperiode van vijftien dagen kun je kiezen voor een gratis versie, behoudt van de Pro of voor uitbreiding naar de Enterprise versie. Prijzen beginnen bij 49,99 dollar per licentie plus een jaarlijkse fee van 24,99 dollar.

6. Yoobi

Yoobi is een urenregistratieprogramma om uren en overwerk te registreren, waarbij je opmerkingen bij de registraties kunt plaatsen en specificatieregels toe kunt voegen. Je kunt zowel het gewerkte aantal uren als tijd registreren, waarbij je de de specifieke tijdstippen invoert van wanneer tot wanneer je hebt gewerkt. Daarnaast kun je verlof en verzuim bij houden en factureren. Met de projectmanagementfunctie helpt Yoobi bij het plannen, beheren en afronden van projecten. Yoobi beschikt over een webversie maar ook een iOS en Android app, zodat je het programma kunt gebruiken op je mobiel zowel op kantoor, bij een klant of thuis.

Je kunt Yoobi gebruiken voor 3 euro per maand met een onbeperkt aantal gebruikers. Er is bij aanschaf een gratis demo voor 41 dagen.

7. Urenregistratie apps

Naast uitgebreide programma’s en software om je te helpen bij het registreren van je uren, is er ook een time-tracking app voor zowel iOS als Android. Met deze apps kun je met een simpele druk op de knop de tijd dat je werkt bijhouden en ten alle tijden op pauze of stop drukken. Voor iOS is er Time Office en de app voor Android is Timesheet.

(Visited 2,292 times, 1 visits today)

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.