Reptoir

Je eerste dag aan het werk als freelancer

Als freelancer kun je twee kanten uit met je opdrachten. De één werkt vanuit huis of kantoor aan freelance opdrachten, de ander gaat naar het bedrijf toe om de opdracht uit te voeren. Hoe ziet een eerste dag aan het werk als freelancer eruit?

Werken op locatie

Op locatie houdt in dat je in principe volledig mee gaat draaien in een bedrijf. Het enige verschil zit hem in het feit dat jij nog steeds op freelance basis werkt. Genoeg reden om je alsnog op te stellen als een nieuwe enthousiaste medewerker. Je wil een goede indruk maken en komt daarom voorbereid naar je eerste werkdag. Voorbereiding zit hem vaak in de kleine dingen. Denk hierbij aan de juiste spullen bij je hebben, een actieve houding aannemen en welke werkkleding je aanhebt. Hoewel je wellicht minder lang in het bedrijf zal zitten dan de vaste werknemers, is je mengen in een nieuwe bedrijfscultuur niet alleen leuk, maar ook nog eens enorm leerzaam. Meedraaien in een ander bedrijf geeft jou als ondernemer enorme inzichten wat betreft jouw eigen bedrijf. Waar kun je van leren? Wat kun je toepassen in je eigen onderneming? Waar merk je dat er nog kan worden gesleuteld? Waar je op kunt letten op je eerste dag aan het werk als freelancer op locatie:

Eerste indruk

Een eerste indruk is zo gemaakt. Gelukkig zijn een verzorgde uitstraling en actieve houding eigenlijk alles wat je nodig hebt op je eerste dag. Bedenk daarom goed van tevoren hoe je gekleed gaat naar een nieuwe job. Tijdens de sollicitatie heb je hoogst waarschijnlijk al wel kennis kunnen opdoen over de verwachte dresscode. Mocht je toch nog twijfelen, ga dan voor een mix tussen casual en chique. Zolang je zorgt dat je er verzorgd uitziet kan er gelukkig weinig misgaan. Daarnaast is het een aanrader om je actief en vriendelijk op te stellen. Vriendelijkheid zorgt ervoor dat je nieuwe collega’s zich naar je open zullen stellen, waar een actieve houding zorgt voor respectvolle verstandhoudingen met zowel collega’s als opdrachtgevers.

Voorbereiding

Voorbereiding doelt niet alleen op kledij, maar ook op andere dingen. Is er bijvoorbeeld een computer bij het bedrijf om op te werken of wordt er van je verwacht dat je een eigen laptop meeneemt? Je doet er goed aan dit van te voren te checken met de opdrachtgever, maar bij twijfel is het verstandig om altijd je eigen laptop mee te nemen. Heb je verder alles bij je, wat je nodig kan hebben op een eerste dag? Agenda, post-its, pennen, je telefoon, opladers. Het zijn de kleine dingen, maar om de vijf minuten collega’s om kantoorartikelen moeten vragen kan zorgen voor een stroeve start. Daarbij zorgt een goede voorbereiding er ook voor dat je je meteen een stuk zelfverzekerder voelt.

Houding

Je houding is de helft van het werk. Onderschat nooit de waarde van een goede dynamiek binnen een bedrijf. Daarom is het van groot belang om een proactieve houding aan te nemen. Laat zien dat je een harde werker bent, de controle hebt over je functie en dat je stiekem ook best wat humor in huis hebt. Probeer te laten zien dat je weet waar je mee bezig bent, zonder arrogant over te komen. Goed binnen het bedrijf passen geeft niet alleen de juiste energie tijdens het werken, maar levert vaak ook nog eens waardevolle contacten op.

Werkzaamheden

Om aan te sluiten bij een proactieve houding: plan meteen meetings in en maak een duidelijk overzicht voor jezelf. Hoe wil je dat jouw komende werkperiode eruit gaat zien? Wil je een wekelijkse meeting met je team? Bij wie moet je aankloppen voor wat? Zorg dat je deze dingen goed voor jezelf op een rijtje krijgt zodat je naarmate de dagen verstrijken steeds sneller en effectiever te werk kan gaan. Vragen stellen aan je opdrachtgever zorgt ervoor dat je laat zien dat je zo goed mogelijk aan de opdracht wil gaan werken.

Werken vanuit huis

Werken vanuit huis is compleet iets anders dan werken op locatie. Soms kan het nog een grotere uitdaging zijn om thuis aan opdrachten te werken, dan wanneer je je mengt met collega’s. Thuis ben je namelijk genoodzaakt om eigen baas te zijn, de motivatie hoog te houden en proactief te blijven. Hoe begin je optimaal aan je eerste dag aan het werk als freelancer vanuit huis?

Goede werkplek

Een goede productieve werkplek is van groot belang. Zorg dat je thuis een rustig bureau hebt met alle benodigdheden. Ruim je werkplek op en maak als het even kan de werkplek enkel een werkplek. Typen aan de eettafel kan gemakkelijk zorgen voor afleiding, omdat je nu eenmaal niet gewend bent aan werken aan de eettafel. Jouw werkplek is jouw plek en dé plek om je zaken gedaan te krijgen.

Productieve uren

Thuis productieve uren maken is lastiger gezegd dan gedaan. Belangrijk is vooral om goed in de gaten te houden wanneer de concentratie echt verdwenen is. Leg je werk neer en pak het twintig minuten later weer op. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je alleen de uren rekent waarin je daadwerkelijk werk verzet. Dat geldt natuurlijk ook voor privé-werkzaamheden en pauzes. De tijd die je hieraan spendeert reken je niet mee als gemaakt uren. Begin je eerste dag met een goed ontbijt, stap onder de douche en kleed je aan. Dit bevordert de productiviteit.

Plannen

Zowel op kantoor als thuis is het prettig om een overzichtelijke planning te maken. Wat moet er hoe dan ook gebeuren vandaag en de rest van de week, wie moeten er nog gebeld worden en wat kan uitgesteld worden. Probeer bij gebrek aan concentratie een duidelijke dagplanning te maken en werk de eventuele onderdelen waar je het meest tegenop ziet als eerste af. Je bent tenslotte bezig met je droom, werk dat jou gelukkig maakt. Daar komen ook minder interessante werkzaamheden bij kijken, maar de dag afsluiten met een goed gevoel zorgt ervoor dat je niet uit het oog verliest waarom je de stap tot freelancen hebt gezet.

Proactief communiceren

Proactief communiceren staat bij thuiswerken absoluut op één. Aangezien een opdrachtgever niet kan zien wat je doet en wanneer je aan het werk bent, is tussentijds valideren voor beide partijen een aanrader. Het zorgt dat jullie beiden scherp blijven ten tijde van het project en dat er vertrouwen wordt geschept. Tijdens het communiceren kun je meteen gebruik maken van het vragen om feedback. Het geeft aan dat je serieus bezig bent met de klus en dat je de klant graag tevreden houdt. Ook geeft het jouw werkgever meteen inzicht in de progressie die gemaakt wordt.

Freelance administratie

Nu je als freelancer aan de slag bent gegaan is het belangrijk om je freelance administratie goed bij te houden. Lees hoe en waarom door op onderstaande foto te klikken.

freelance administratie

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.