Reptoir

Zo bedenk je een goede merknaam voor je bedrijf

Een goede merknaam hebben voor je bedrijf is heel belangrijk. Misschien denk je ‘het is maar een naam, het gaat om wat je doet’, maar deze naam is het allereerste wat je zegt als je over je bedrijf praat, het eerste wat je zegt wanneer je je bedrijf moet pitchen en het eerste wat je zegt als je de telefoon opneemt. Belangrijk dus.

Overweeg het volgende

Bedenk wat jouw bedrijf uniek maakt. Wat is de toegevoegde waarde voor de doelgroep? Waar maak ik verschil ten opzichte van concurrentie? Wat zijn mijn succesfactoren? Bedenk ook op welke markt jij je gaat richten. Alleen in Nederland met een Nederlandstalige website? Wil je klein beginnen, maar al wel met een Engelse site? Ben je uiteindelijk van plan om uit te breiden naar het buitenland?

Hou bij het bedenken van een naam rekening met de volgende punten:

  • De doelgroep
  • De concurrentie
  • De markt
  • Uitbreiding

Doe inspiratie op

Blader eens door een website waar je alle start-ups onder één dak vindt, zoals Founded in Holland. Schrijf alle namen die er voor jou direct uitspringen op en analyseer voor jezelf waarom je deze namen goed vindt.

Waar voldoet een goede merknaam aan

Om een goede naam voor je bedrijf te bedenken kun je je aan een aantal richtlijnen houden. Een goede merknaam:

  • Heeft een bepaalde betekenis
  • Dekt de lading van je concept
  • Is aantrekkelijk
  • Blijft in het geheugen hangen
  • Spreekt makkelijk uit
  • Is simpel en duidelijk
  • Is geschikt voor uitbreiding
  • Roept emotie op

Wat kun je beter laten

Naast de richtlijnen voor een goede merknaam, zijn er ook een aantal dingen die je beter kunt laten:

Een naam expres verkeerd typen

Om origineel te blijven willen sommige bedrijven er nog weleens voor kiezen om een merknaam expres verkeerd te typen, maar dit wekt alleen maar verwarring bij de doelgroep.

Een naam die teveel voor zichzelf spreekt

Ondanks dat een goede merknaam simpel en duidelijk is en de lading dekt, kun je ook de fout ingaan door een naam te kiezen die zo voor zichzelf spreekt dat het geen verbeelding meer oproept. 

Een naam bedenken die moeilijk te spellen is

Een moeilijk spelbare naam is lastig voor de doelgroep als ze de website intikken of naar je bedrijf zoeken in een zoekmachine.

Check de beschikbaarheid

Als je eenmaal een geschikte naam hebt gevonden waar je tevreden over bent, moet je checken of deze nog beschikbaar is. Via de Kamer van Koophandel kun je controleren of je bedrijfsnaam al in het handelsregister is opgenomen. Daarnaast kun je een check doen via het merkenregister van de Benelux. Check naast de merknaam ook de domeinnaam. Dit kun je bijvoorbeeld doen bij Hostnet, maar op Google kun je ook andere websites vinden om dit te doen. Zorg dat je op tijd de beschikbaarheid nagaat, voordat je uit enthousiasme al met het logo en de huisstijl begint.

Test de naam

Test je naam bij vrienden en familie. Zorg dat je een open vraag stelt, zodat jouw mening niet doorschemert. Wacht niet alleen het antwoord af, maar kijk ook goed naar de reactie die zich uit in emoties, zoals gezichtsuitdrukkingen. Zoek hierna mensen uit het bedrijfsleven en mensen uit je doelgroep om de gekozen naam te testen.

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.