Reptoir

Interview: Ondernemer Joep Verbunt over hoe je je eigen succes creëert

Creatief ondernemer Joep Verbunt (30) probeert alles net even iets anders te doen dan anderen. Je kent hem misschien van het tomatengevecht op de Dam of Disco Boodschappen in een supermarkt. Naast zijn bedrijf Shoreditch Agency, waarmee hij dergelijke creatieve evenementen organiseert, lanceerde hij vorige week zijn eigen online matrasmerk: Matt Sleeps. Het perfecte matras voor een derde van de winkelprijs. We spraken Joep over zijn ondernemersfilosofie, succes en tegenslagen.

Waarom ben je gaan ondernemen?

Van jongs af aan wist ik al dat ik wilde ondernemen. Na mijn master ben ik dan ook begonnen met een eigen bedrijfje, maar dat kwam niet snel genoeg van de grond. De kantoorbaan die volgde was leerzaam, maar het knaagde dat ik iedere dag bezig was iemand anders’ droom te verwezenlijken.

Van jongs af aan wist ik al dat ik wilde ondernemen

Joep Verbunt

Met mijn marketingachtergrond en overtuiging dat je onze generatie onderdeel moet laten uitmaken van je merk begon ik met het organiseren van mijn eerste evenement de Bubbelbadbioscoop. Hieruit ontstond vervolgens Shoreditch Agency. Een evenement/PR bureau dat op een creatieve manier unieke merkervaringen voor bezoekers creëert.

Waarom de stap naar een matrasmerk?

Ik vind het heel leuk om iedere keer weer in een andere industrie te duiken. Van tomatentelers voor het Tomatengevecht op de Dam tot raamexploitanten op de wallen voor Amsterdam Eet Uit!. Ik vind het leuk om over een business na te denken en hoe ik dat met mijn filosofie kan veranderen om resultaat te halen.

Creatief zijn, mensen verrassen. Ik hou er ook van om contrasten op te zoeken.

Joep Verbunt

Maar na twee jaar succesvol Shoreditch Agency te hebben opgezet was het tijd voor een extra uitdaging. Daarnaast wilde ik niet met één aspect van marketing bezig zijn, maar met de hele customer experience. Creatief zijn, mensen verrassen. Ik hou er ook van om contrasten op te zoeken. Omdat de matrassenindustrie nou niet bepaald sexy is, was de uitdaging om daar iets leuks van te maken groter.

Wat doe je aan promotie?

Na 1,5 jaar hard werken is Matt er nu, maar het merk moet nog geladen worden. Naast dat het product zelf onderscheidend is, willen we ons ook onderscheiden in marketing. Facebook-advertising en SEO vind ik de basis van ieder bedrijf. De filosofie van Shoreditch Agency zal ook de basis worden van Matt Sleeps. Zo zullen we het eerste matrasmerk ter wereld zijn die een eigen evenementenpagina krijgt.

Wanneer is Matt Sleeps een succes?

Als het doorgaat zoals het nu de eerste week is gegaan is het voor mij een succes. We krijgen veel bestellingen en veel enthousiaste reacties op ons concept van mensen die we niet kennen. Maar het allerbelangrijkste is dat de eerste feedback die we van onze klanten terugkrijgen heel positief is. Het is te gek dat ze uit eigen initiatief laten weten dat ze zo lekker hebben geslapen.

Ga eerst iets doen waar je binnen een paar maanden een succes van kunt maken.

Joep Verbunt

Wat vind jij de moeilijkste aspecten van het ondernemer zijn?

Ik kan slecht keuzes maken. En als ondernemer maak je de hele dag keuzes. Verder is het succes of het falen van Matt Sleeps honderd procent mijn verantwoordelijkheid. Daarom vond ik het fijn dat ik mijn recentelijk gepensioneerde vader heb betrokken bij de totstandkoming van het matras. Als er bijvoorbeeld een probleem was met het comprimeren van het matras, vond ik het fijn dat ik met hem kon klankborden.

Wat zou je willen zeggen tegen beginnende ondernemers?

Zorg voor een quick success. Probeer niet meteen een autoriteit te worden in iets. Dat betekent veel geld, veel geduld, jaren wachten en misschien wordt het niks. Ga eerst iets doen waar je binnen een paar maanden een succes van kunt maken. Zo kun je laten zien wat je kan, motiveer je jezelf en overtuig andere mensen van jouw kunnen.

En probeer onderscheidend te zijn, daardoor creëer je nieuwswaarde. Kijk daarbij ook naar wat er al gedaan wordt in het buitenland, maar probeer het dan wel net iets beter te doen. Ik geef ook echt m’n eigen draai aan dingen. En dat kunnen mensen waarderen.

(Visited 30 times, 1 visits today)

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.