Reptoir

Dit is hoe je stress van je af kunt schudden

Je eigen onderneming runnen, contacten onderhouden, emails die blijven binnenkomen, je telefoon die blijft gaan. Werk is soms moeilijk los te laten. Maar met deze eenvoudig toe te passen tips kun jij de strijd tegen stress met gemak aan.

Adem in, adem uit

Mr. Miyagi uit de film The Karate Kid zei het al: ‘breathe in, breathe out’. Ademen is de basis van het leven. Ademhalingsoefeningen brengen namelijk niet alleen je geest tot rust, maar hebben ook invloed op je lichaamsfuncties (hartslag, hersenactiviteit, spierspanning). Als je hartslag tot rust komt, je hersenen worden ontzien en je spieren ontspannen, zal je stress enorm verminderen. Probeer minimaal één keer per dag in een rustige ruimte je helemaal te focussen op je adem. Adem in vier seconden in en adem weer langzaam in vier seconden uit. Als je de focus op je ademhaling blijft houden dan voel je je steeds iets rustiger worden.

Sport de stress weg

Sporten kan stresshormonen zoals cortisol verminderen en kan endorfine verhogen. Je voelt je hierdoor beter en je geeft je humeur een positieve boost. Door te sporten kun je je gedachten afleiden van je problemen en je malende hoofd tot rust brengen. Knop om en je volledig richten op de sportactiviteit. Intensieve vormen van training zoals boksen zorgen voor een effectieve ontlading van negatieve emoties.

Drink water

Een goede interne vochthuishouding is ook een belangrijk middel tegen stress. Drink minstens anderhalve liter water en/of groene en witte thee per dag. Maar behalve water drinken heeft water in het algemeen een kalme en rustgevende werking. De sensatie van water op je huid kan stress helpen verminderen. Ga daarom regelmatig zwemmen of ga in een lekker warm bad met geurende oliën liggen om volledig tot rust te komen. Ook een warme regendouche of buitendouche kan heel ontspannen werken.

Zet na negen uur ‘s avonds je schermen uit

Oké, deze is misschien een stuk moeilijker voor freelancers, want ergens willen we altijd bereikbaar zijn, maar om stress te voorkomen zou je na negen uur ‘s avonds je smartphone, tablet en laptop uit moeten zetten. Laat het werk even gaan, check je mails niet meer, zet je telefoon op stil. Gun jezelf even een moment rust, een moment waarop je niets moet. Voor het slapen gaan een boek lezen helpt ook om ontspannen de nacht in te gaan. En dan kun je met alle energie van de wereld de volgende dag weer aan.

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.