Reptoir

Ja, zélfs digital-natives hebben social-media training nodig

Digital natives zijn geboren in een tijd waarin het onvoorstelbaar is dat er geen internet is en ook sociale media zijn vanzelfsprekend. Iemand van achttien heeft zijn hele leven min of meer op Facebook gezeten. De oudere generatie heeft misschien nog een staartje van Hyves en Myspace meegepakt en zat uren op MSN te chatten.

We denken daarom als digital natives dat we alles weten van sociale media. Omdat we er in thuis zijn kunnen we er mee omgaan. Al spelenderwijs leert men. Maar zo simpel werkt dat niet. Niet iedere Snapchatter begrijpt hoe een bedrijf deze app kan inzetten. Daar is veel meer voor nodig.

Ook de krantenlezer is geen goede journalist

Wie thuis is in sociale media is ook een goede social media-strateeg of een goede social media redacteur. Zo simpel werkt dat natuurlijk niet. Onze ouders zijn ook niet en masse de journalistiek ingegaan omdat ze een krant lazen.

Net als de journalisten in de krant, de marketeers in de commercials en al die andere ‘boodschappers’, weten deze mensen hoe ze hun verhaal aan jou overbrengen. Daarmee is geen verschil met vroeger.

Je moet je publiek kennen

Het gaat erom dat je weet wie je publiek is. Dat je je comfortabel voelt met de berichten die je stuurt. Je steeds afvraagt of jij wel op dat bericht zou klikken, het zou liken. Het is eigenlijk niets anders dan gewone marketing waarbij je moet weten wat er speelt bij je publiek.

Moet alles daarom maar raak zijn en is niets aan toeval overgelaten? Welnee, soms is het lastig te zeggen waarom berichten en acties zo viraal gaan. De mens is wispelturig, toch zijn er altijd zaken die altijd werken. En dat is de psychologie van marketing. De mens die de boodschap ontvangt moet je leren kennen.

Sociale media zijn enkel een middel, geen doel

Eigenlijk zijn sociale media daarmee geen doel op zich, zoals veel digital natives denken, het is een middel waarin zij thuis zijn, maar het is daarmee niet gezegd dat ze begrijpen hoe dit middel gebruikt kan worden.

Ook de digital native heeft daarom een cursus of training nodig om echt thuis te zijn in sociale media en zo niet, dan ben je gewoon een natuurtalent dat begrijpt hoe het werkt.

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.