Reptoir

Moeite met discussiëren? 6 tips om je discussie skills te verbeteren

Ben jij zo’n beleefd en aardig type dat graag discussies en confrontaties uit de weg gaat? Helaas, zowel op persoonlijk als zakelijk gebied ontkom je er niet aan. Soms kan je opgekropte frustratie uitmonden in een agressieve uitbarsting waarmee je je gesprekspartner beledigt. Maar ben je juist te passief zul je tijdens een discussie nooit je doel bereiken. Maar hoe moet het dan wel?

Het geheim zit ‘m in de gulden middenweg tussen passief en agressief: assertief. Je beledigt de andere persoon niet maar laat ook niet over je heen lopen. Zes tips hoe je beter wordt in discussiëren:

1. Zeg niet niets

Het kan soms voelen alsof je beter niets kunt zeggen, uit angst dat de boel escaleert. Je motiveert jezelf om toch iets te zeggen door goed na te denken over de gevolgen die niet praten met zich meebrengen. De gevolgen als je over je heen laat lopen zijn vaak groter dan wel je mond opentrekken.

2. Gebruik ‘en’ in plaats van ‘maar’

De simpele truc om het woord ‘maar’ te vervangen door ‘en’ kan je discussie veel constructiever en doeltreffender maken. Stel dat iemand met wie je aan een project werkt het grootste deel van het beschikbare budget aan een marketingcampagne uit wil geven. Alleen blijft er daardoor niet genoeg geld over om een extra teamlid aan te trekken, die hard nodig is. Je kunt zeggen: “Ik hoor dat je geld aan een marketingcampagne uit wil geven, maar ik denk dat we een extra teamlid moeten aannemen.” Beter is om te zeggen “Ik hoor dat je geld aan een marketingcampagne uit wil geven, en ik denk dat een extra teamlid moeten aannemen.” Het is een subtiel verschil, maar in de eerste zin ontkracht je het idee van je collega. De tweede zin constateert het probleem, maar dan zonder dat je zijn idee afkraakt. Hierdoor ontstaat er een open discussie. Door het woord ‘en’ te gebruiken wek je de indruk dat je samen met iemand werkt, in plaats tegen iemand.

3. Hypothesen gebruiken

Assertief zijn betekent niet dat je mensen hun idee moet afkraken, al is het nog zo’n slecht idee. Hypothesen gebruiken is de perfecte manier om hier mee om te gaan. Je kunt tegen iemand zeggen: “Jouw idee gaat niet werken omdat je de werkwijze van de drukker niet begrijpt.” Dit komt veel agressiever over dan wanneer je zou zeggen: “Wat denk je dat de drukker van jouw idee vindt?” Een hypothese werkt heel goed wanneer je een mankement in iemand’s idee hebt gevonden. Het lijkt alsof je meegaat met het idee van de ander én je geeft hem of haar de kans om uit te leggen hoe iets zou kunnen werken. Ook geeft het aan dat je bereid bent naar de ander te luisteren.

4. Gebruik geen absolute woorden

Niemand doet iets ‘altijd’ of ‘nooit’. Door in je zinnen “jij doet altijd X” of “jij doet nooit Y” te gebruiken, zorg je ervoor dat mensen in de verdediging schieten en niet meer naar je verhaal luisteren. Probeer in plaats daarvan het precieze probleem te benoemen. Blijf bij de feiten. En is het herhaaldelijk gedrag wat je stoort, vertel dan hoe jij dit gedrag ervaart. Zeg bijvoorbeeld: Doordat er iedere keer nieuwe dingen bijkomen raakt ik het gevoel van controle kwijt terwijl ik verantwoordelijk ben voor de voortgang van het project.

5. Stel vragen

Het niet begrijpen van de reden van iemand’s gedrag gooit vaak olie op het vuur tijdens een conflict. Probeer je in de andere persoon te verplaatsen. Stel daarbij goede vragen, zoals ‘Waarom heb je ervoor gekozen om dit op deze manier aan te pakken’, ‘Wat bedoel je daarmee? en ‘Kun je me helpen dit beter te begrijpen?’ Zelfs als je het vervolgens alsnog niet begrijpt, kan vragen naar de onderliggende motieven van je gesprekspartner vertrouwen en begrip opwekken.

6. Oplossingen

Als je het idee van een ander op de proef stelt, probeer dan tegelijkertijd ook een oplossing te bieden. Je laat daarmee zien dat je samen wil werken om tot een goed einde te komen. Het idee van de ander behoudt zijn waarde, zelfs als het idee niet goed is. Je kunt zeggen: “Ik zie dit als een potentieel probleem. Maar ik denk dat we dit kunnen tackelen als we een manier vinden om er omheen te werken.” In dit voorbeeld draag je niet eens zelf de oplossing aan, maar laat je wel zien dat je bereid bent om samen tot een oplossing te komen.

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.