Reptoir

Start-up: Colourful Rebel, de blog die uitgroeide tot een succesvol kledingmerk

In de rubriek ‘Start-up’ lichten we een jong bedrijf uit met een geniaal idee. Een coole app, een uniek product of een verrassende dienst. Ter inspiratie voor freelancers of om eens een tof idee van collega-ondernemers te lezen. Deze keer: Colourful Rebel.

Het ontstaan

In augustus 2013 begonnen de tweeling Frank en Bas van de Brug met een blog dat uitgroeide in een kledingmerk. Dit jaar openden ze hun eerste winkel in de Van Woustraat in Amsterdam. Frank van de Brug: “Bas wilde al heel lang een website starten voor mannen, waar meer op staat dan blote borsten en auto’s. We zijn toen op YouTube video’s gaan kijken over hoe je een website maakt. Vanuit huis zijn we toen zelf elke dag content gaan schrijven en deze artikelen sloegen aan. Na twee maanden zaten we op 30.000 unieke bezoekers en kwamen de eerste adverteerders om de hoek kijken.”

Het concept

Wat begon als een blog met een groot aantal unieke bezoekers groeide al snel uit in een kledingmerk. In mei 2014 openden de mannen een webshop en begon de naamsbekendheid pas echt te groeien met de Boeftrui. Inmiddels worden er in de webshop en in de fysieke winkel in Amsterdam, die in juni 2015 zijn deuren openden, sweaters, hoodies, t-shirts, jassen, broeken en accessoires verkocht, voor zowel mannen als vrouwen.

Frank: “We hebben allebei bij Scotch & Soda gewerkt en van jongs af aan had ik al de droom om ooit een eigen kledingmerk te beginnen. We zijn begonnen met een paar shirtjes bedrukken en verkopen gingen net als de blog heel hard. De eerste maand verkochten we er misschien 100 en twee maanden later deden we die aantallen ruimschoots per dag. Dat was het moment dat we ook beiden onze baan op hebben gezegd, een kantoor hebben gezocht en onze goede vriend Oscar is ingestapt om echt te gaan knallen.”

Colourful Rebel Boef

De succesfactor

Het grootte succes kwam met de inmiddels beroemde Boeftrui, waar er in minder dan een jaar al ruim 60.000 van verkocht werden. Dit was zomaar een toevalstreffer volgens de mannen, maar los van de leuke teksten zijn er nog een aantal succesfactoren te noemen. Frank: “We hebben met de combinatie van een blog en een webshop een echte lifestyle neerzet en mensen kunnen zich hier heel erg goed mee identificeren. Bovendien durf ik wel te zeggen dat onze kleding van hele hoge kwaliteit is en daarnaast heel erg betaalbaar en dat werkt vooral in Nederland erg lekker.”

De stand van zaken

De hype van de Boeftrui had een kortstondig iets kunnen zijn, maar het succes van Colourful Rebel werd er alleen maar groter door. Frank: “Het gaat momenteel heel erg hard. Afgelopen jaar zijn we enorm gegroeid.”

Waar het begon met twee jongens in hun slaapkamer groeide Colourful Rebel uit tot een succesvol bedrijf met een inmiddels groot team van dertien man op kantoor. Frank: “We hebben een geweldig team en een prachtig kantoor. Bas doet het voorraadbeheer, de marketing en retail. Oscar doet alle productie, prijsonderhandelingen en sourcing. Ik ben verantwoordelijk voor de creatieve kant en buig me over de designs, de teksten, de verpakkingen, de hangtags en ik regel de fotoshoots.”

Naast de drie kapiteins van het schip is er nog een heel team dat Colourful Rebel helpt groeien. Tjalmar, een goede vriend van de mannen doet alle administratie samen met Julia. Samen met Bas is hij ook bezig met de advertenties en marketing en heeft hij de hele nieuwe webshop laten bouwen en de koppelingen gemaakt met ons warehouse. Frank: “Dat was een vrij ingewikkeld proces, maar hij heeft dit tot in de puntjes verzorgd.”

Sander is een oud-collega van Bas en hij werkt fulltime aan de blog. Hij schrijft samen met Myrthe alle content, houdt alle social mediakanalen bij en zet alle samenwerkingen op. Pasqualle is de nieuwste aanwinst op kantoor. Frank: “Deze topper vertaalt al onze ideeën naar concrete ontwerpen en stuurt die dan naar onze fabriek en maakt de maatschema’s samen met Rosan die stage loopt bij ons.”

Designer Annet werkte eerst drie dagen bij Colourful Rebel, maar is teruggegaan naar één dag in de week, vanwege het feit dat haar eigen bedrijf heel goed loopt. Dit is voor de mannen geen probleem, want er kan bij Colourful Rebel veel en vrijheid staat hoog in het vaandel. Frank: “We zijn de eersten die voor jezelf beginnen aanmoedigen, want we weten hoe leuk dit is. We proberen die sfeer ook over te brengen op ons team. Er is megaveel vrijheid en vakantiedagen staan bijvoorbeeld niet vast. Als je je werk goed doet, wordt je ook stevig beloond.”

Naast het team op kantoor zijn er ook nog drie teamleden die in de winkel werken, een fulltimes en twee parttimers. Frank: “Ik wil ook graag onze fulltimer Larissa en de vriendin van Oscar een dikke pluim geven voor al het werk wat zij hebben gedaan en doen voor ons.”

Colour Rebel Ik Lief Jou

De toekomst

De toekomst ziet de tweeling positief tegemoet. Frank: “We zijn het afgelopen jaar enorm hard gegroeid en we verwachten in 2016 nog eens 100 procent te groeien. We zijn bezig met nieuwe winkels, meer retailpartners en ons uitbreiden naar het buitenland, online en ook fysiek.”

De mannen hebben al een heleboel nieuwe creatieve ideeën, maar geen vastgesteld doel: “We doen elke dag wat we leuk vinden, we genieten echt van de ride.” Maar als Frank dan echt iets moet noemen heeft hij ambitieuze plannen: ” We hopen over vijf jaar een flink aantal winkels te hebben, het liefst in heel Europa. Sowieso willen we online wereldwijd verkopen.”

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.