Reptoir

Stel deze 5 vragen voordat je voor jezelf begint

Je hoeft niet alles tot in de puntjes hebben uitgezocht voordat je voor jezelf begint. Je missie en de manier waarop je geld gaat verdienen zijn natuurlijk heel belangrijk, maar vaak komt de rest gaandeweg wel. Ben je er nog niet zeker van of je de stap naar het ondernemerschap wil zetten, stel jezelf dan eerst deze vragen.

1. Welk probleem los ik op?

Hoe ga jij anderen helpen met je dienst? Of hoe maakt jouw product het leven van mensen beter? Hetgeen wat je verkoopt, of dat nu een dienst is of een product, moet waarde hebben. Hoe slimmer of origineler jij een probleem oplost voor anderen, hoe meer je werkzaamheden waard zijn.

2. Hoeveel geld heb ik nodig om te starten?

Als je een winkel wilt openen heb je veel meer geld nodig dan als je als freelance graphic designer aan de slag gaat. Daar komen geen leningen en hypotheken aan te pas, het enige wat je dan nodig hebt is een goede laptop en een kleine buffer. Probeer waar kan klein te beginnen. Wil je je eigen kledingzaak? Verkoop je kleding eerst in andere winkels of open een webshop. Zo kun je testen of er vraag is naar je product en het vergroot je naamsbekendheid. Hou je collectie klein en breid pas uit als je daar genoeg geld voor hebt verdiend. Maar wat voor branche je ook kiest, ga eerst uit van wat je minstens nodig hebt. Daarna kun je stappen maken naar waar je uiteindelijk naartoe wilt.

3. Wie zijn mijn concurrenten?

Je moet goed weten in welk speelveld je gaat opereren. Zoek eens op Google en kijk wat je vindt, in jouw woonplaats en daarbuiten. Naast dat het handig is om te weten tegen wie je het moet opnemen kun je ook veel van je concurrenten leren.

4. Wat maakt mijn product of dienst bijzonder?

Over concurrentie gesproken, waarin onderscheid je je van hen? Je moet namelijk wel opvallen in je branche. Wat is de reden dat mensen juist bij jou willen komen voor een dienst of product. Je kunt je op veel verschillende manieren onderscheiden van de concurrentie. Hoe of waar je product gemaakt is, hoeveel het kost, of misschien wel vanwege uitstekende klantenservice. Wat het ook is, gebruik dat unieke aspect altijd in je communicatie.

5. Wat heb ik al waarmee ik kan beginnen?

Veel mensen focussen op wat ze niet hebben. Probeer in plaats daarvan juist te kijken naar wat je wél hebt en hoe je dat optimaal kunt gebruiken. Maak een lijst van alles en iedereen in je omgeving waar je een beroep op kunt doen: mensen die je kent, financiën, vaardigheden en wat je maar kunt bedenken. Misschien voel je je beperkt, maar je zal verbaasd staan van de mogelijkheden die je hebt.

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.