Reptoir

5x PR-strategieën om je bedrijf te boosten

Digitale media maakt het start-ups en freelancers steeds makkelijker om middels PR goede en meetbare resultaten te behalen. Je boekt succes als je het juiste type content in de handen van de juiste media en influencers krijgt. En dankzij de mogelijkheden van tegenwoordig heb je precies dezelfde toegang tot influencers en je doelgroep als grote merken.

Opvallen bij de juiste persoon of de juiste media kan jouw bedrijf naar het volgende niveau brengen, maar de dagen van lukraak persberichten sturen behoren tot het verleden. De PR van tegenwoordig gaat om het bereiken van de juiste influencers, op de juiste manier. Een influencer, bijvoorbeeld een populaire blogger die zich in jouw niche bevindt, kan net zo waardevol zijn als een landelijk dagblad. Hij of zij heeft namelijk reeds het vertrouwen van je doelgroep gewonnen. Deze vijf tips helpen jou een effectieve digitale PR-strategie op te zetten.

1. Aanwezigheid in Google

Voordat je gaat communiceren, zorg dat je je klant begrijpt. Creëer een ijkpersoon of buyer persona door op te schrijven wat de karaktereigenschappen, voorkeuren en gedrag zijn van je publiek. Neem in dit document ook keywords op, woorden en zinnen die jouw bedrijf en aanbod omschrijven. Schrijf met die woorden en zinnen je webteksten. Ontdek de zoekwoorden die mensen gebruiken om op jouw site terecht te komen door een web analytics tool als Google Analytics te gebruiken. Gebruik die woorden vervolgens in je persberichten en social media posts. Als een blog of website iets post over jouw bedrijf met je URL erbij, gaat je ranking omhoog. Zorg dus altijd voor links in je content.

‘The best place to hide a dead body is page two of Google’. De meeste mensen klikken alleen de resultaten die ze op de eerste zoekpagina vinden. Daarom is het investeren in betere vindbaarheid zo belangrijk voor je PR-strategie.

2. Vertel een goed verhaal, maar wel een beetje snel

We lezen minder en scannen meer. En daar liggen kansen voor kleine bedrijven. Maak impact met to-the-point berichten in de vorm van video’s of infographics. De kans wordt groter dat media je bericht plaatsen als je dit soort kort maar krachtige elementen toevoegt.

Als je je verhaal, persbericht of artikel maakt, denk na over hoe je er een ‘snackbaar’ stukje content van kunt maken met foto’s of leuke feitjes. Doe je iets nieuwswaardigs, is het een goed idee om een fotograaf in te huren om mooie foto’s te maken. Zo heb je meer kans dat de pers je artikel plaatst. Media, websites, blogs en social media influencers zijn namelijk altijd op zoek naar deelbare content, content die het goed doet op social media.

3. Zoek relevante influencers

Het kan handig zijn om een deal te sluiten met mensen die je publiek al vertrouwen (influencers) en hen te benaderen om je boodschap te delen. Dit heet influencer marketing. Natuurlijk moet je de standaard media niet uitsluiten, maar de opties en definitie van ‘media’ zijn enorm gegroeid de afgelopen jaren. Televisie is YouTube, radio is podcast en kranten zijn blogs, fora en social media platforms. Influencer marketing focust op het overdragen van je boodschap naar personen die je doelgroep al kent en vertrouwen. Ze hebben een grote schare fans en volgers op social media of veelgelezen blogs. Als deze mensen jouw verhaal delen, eventueel met hun eigen draai eraan, komt dat heel geloofwaardig over.

Influencers vind je door zelf goed na te denken, korte enquêtes te houden onder je doelgroep (van welke media maken zij gebruik, welke bloggers volgen ze?) of met relevante zoekterm te zoeken in YouTube of Instagram.

Wees bij het benaderen van dergelijke influencers direct, maak goed duidelijk ‘what’s in it for them’ en bied ze waar mogelijk een unieke ervaring of exclusief nieuws.

4. Social media is jouw multi-inzetbare tool

Misschien begreep je het al uit bovenstaande drie tips, maar social media is een belangrijk wapen voor PR. Het is een hele handige tool voor zowel pitchen, monitoren als storytelling. Je kunt het ook goed gebruiken om goede relaties op te bouwen met verslaggevers en influencers. Het maakt je bedrijf persoonlijk en verslaggevers zijn tenslotte ook mensen. Connect met waardevolle contacten en bouw zo een relatie op. Je kan gebruik maken van handige tools om te monitoren wat er op social media over je bedrijf wordt gezegd (social listening), en als het positief is delen.

5. Gebruik de meetbaarheid van digitale media

Met publicaties in print is het lastig om erachter te komen hoeveel mensen je stuk echt hebben gelezen. Digitale media maakt het mogelijk om precies te monitoren hoe je content het heeft gedaan. Gebruik hiervoor Google Analytics en de analytic tools van bijvoorbeeld Facebook. Je ziet precies via welke kanalen bezoekers op je website komen en welke content het meest interessant is voor je bezoekers. Als je ziet dat mensen langer op pagina’s met een bepaald type content of onderwerp blijven hangen, maak dan meer van dat soort content.

(Visited 92 times, 1 visits today)

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.