Reptoir

Waarom de Dutch Design Week onmisbaar is voor de creatieve freelancer

Het is deze week weer tijd voor de Dutch Design Week in Eindhoven. Van 22 tot 30 oktober is de hoofdstad van Brabant het toneel van Nederlands design. Eindhoven was stad waar we in Nederland een paar jaar geleden met een boog omheen reden is een nu een creatieve broedplaats geworden, met de designacademy en als grootste publiekstrekker nu de jaarlijkse week van Dutch Design. Dat klinkt in de media vaak als een mooie publiekstrekker: een dagje uit in Eindhoven en je vergapen aan al het design dat je ogen kunnen verwerken. Maar de DDW is veel meer dan een uitje, sterker nog: het is een grote creatieve netwerkborrel.

Dat is goed nieuws voor de creatieve zelfstandigen onder ons, op deze manier kunnen zij exposeren. Het is voor een fotograaf of illustrator veel lastiger om een elevator pitch te houden met een glas prosecco in de hand, want hoe weet je gesprekspartner nou wat jij maakt? Op DDW kan een geïnteresseerde direct kennis maken met jouw werk.

 Je wordt gezien

De DDW trekt journalisten en fotografen, bloggers en scouts van over de hele wereld. Zij willen jouw zien, ontmoeten en op de gevoelige plaat zetten. Dat levert publiciteit op. Tijdens de week wordt er veel gedeeld op sociale kanalen. Ook krijgt een deelnemer een persoonlijke webaccount op www.ddw.nl bijvoorbeeld foto’s kunnen worden geupload. Naar verluidt had de pagina vorig jaar meer dan twee miljoen pageviews.

Er worden zaken gedaan

Naast publiek en (sociale) media zijn er design liefhebbers, inkopers, curators en collega’s aanwezig. Ook zijn er sponsors en partners aanwezig. Grote fabrikanten, ondernemers en zakenmensen zijn op zoek naar creatieven en gebruiken DDW als hun markt. Je kunt dus real life reclame maken voor jouw werk en jouw onderneming.

Je verbreedt je netwerk

Met al deze bezoekers verbreed je natuurlijk je netwerk. Daarom is het een gigantische netwerkborrel waarin je zaken doet, je zelf laat zien, in de markt zet en bovendien ook op andere manieren contacten kunt leggen die op het oog minder zakelijk over kunnen komen. Maak een gesprek met aanwezige onderwijsinstituten, vergelijkbare designinstituten uit het buitenland of subsidieverstrekkers. Alles is mogelijk, dus grijp die kans.

Het is een ervaring

En tja, behalve dit alles is DDW een enorme ervaring, voor zowel de maker als de kijker als de zakenman. Negen dagen lang is de designstad van Nederland het designcentrum van de Europa en welja, ook gewoon de wereld. Hier komt iedereen samen om te genieten van art, fotografie, meubels en al dat andere mooie design dat de wereld te bieden heeft.

 

Oh yeah! The making of #DDW16 see you tomorrow! Printed by @exposize.nl

Een foto die is geplaatst door Dutch Design Week (@dutchdesignweek) op

(Visited 31 times, 1 visits today)
Dutch Design Week, deelnemers

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.