Reptoir

Wanneer raak je gemotiveerd op het werk?

Motivatie op het werk, daar zijn we in Nederland behoorlijk slecht in. Uit onderzoek naar betrokkenheid van werknemers van een Amerikaans onderzoeksbureau, kwam Nederland als slechtste uit de bus in de Europese Unie. Maar negen procent van de werknemers voelt zich betrokken bij zijn of haar werk en maar liefst tachtig procent doet wat hem of haar gevraagd wordt. En het kan nog sterker: elf procent voelt zich zelfs niét actief betrokken bij het bedrijf. Schrikbarende cijfers, dus daar willen bedrijven wat aan doen, maar wat dan?

De grote bedrijven doen het

‘Ja, maar zij doen het ook’, vaak een slecht argument om iets na te volgen. In dit geval echter zeker niet. Grote bedrijven zijn een lichtend voorbeeld in de manier waarop je een bedrijf ‘leuker’ kunt maken voor werknemers. Zo kunnen werknemers van Google de kantine binnen hobbelen via de glijbaan. Bij modeketen Zalando zijn er geen deadlines en werktijden meer. Werknemers bepalen zelf met wie en wanneer ze werken. En zelfs bij zoiets (op het oog) saais als Goldman Sachs worden tijdens de lunch mindfulness trainingen gegeven. Bedrijven zetten in op zaken als  ‘zelfsturing’, co-reatie en ‘inspraak’.

Lekker spelen

Om werknemers het gevoel te geven dat ze er toe doen moeten ze kunnen spelen. ‘gamification’ noemen onderzoekers dat in NRC Handelsblad. Gamification wil zeggen dat werknemers vrij worden gelaten maar ook ‘spelenderwijs werken’.

Dat kan bijvoorbeeld in de kantoortuin. Daar kunnen werknemers hun rust pakken in de hangmatten. Dat verlaagt het cortisolniveau. Groen en rust maakt werknemers bovendien creatiever. En als ze toch even wat energie kwijt moeten zijn voetbaltafels of een potje tafeltennis en een boksbal een uitkomst.

Houd het consistent

Het belangrijkste blijft om werknemers uit te dagen. Maak geen sleur van het werk en zorg ervoor dat werknemers feedback krijgen, zich kunnen ontplooien en niet elke dag hetzelfde doen.

Consistentie is belangrijk voor werkgevers. Door steeds alle werknemers te vergelijken met elkaar (bijvoorbeeld: hij verdient meer dan jij, omdat hij meer klanten binnenhaalt) verlaagt juist de motivatie. Beoordeel werknemers binnen hun ‘speelveld’ en daag ze uit in waar ze in uitblinken.

Het is tenslotte ook belangrijk om werknemers zichzelf te kunnen laten zijn op kantoor. Daarom kiezen veel millennials dan ook voor de volledige vrijheid van het freelance-leven: werken waar en wanneer je wilt en gen druk om een mooi pak aan te doen of aan de bedrijfsregels te voldoen.

(Visited 39 times, 1 visits today)
NRC

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.