Reptoir

Zó stop je met piekeren

Piekeren, dat doen we allemaal wel eens. De hele nacht malen, uren turen uit het raam en steeds meer weer diezelfde gedachten die door je hoofd gaan. Rumineren noemen psychologen dit gepieker ook wel. We denken daarmee goed bezig te zijn gedachten op een rijtje te zetten, maar eigenlijk zijn we alles behalve constructief in de weer.

Wie graag en constructief nadenkt heeft met een duur woord ‘need for cognition (NFC). “Wie een hoge NFC-score heeft, denkt grondig na en analyseert, vindt vaak mogelijkheden om problemen op te lossen en gebruikt die om ergens beter in te worden”, schrijft Psychologie Magazine (Blendle).

Leuk dat constructief denken en een hoge NCF-score hebben, het maakt ons namelijk gelukkiger. Toch hebben we vaker negatieve gedachten die maar door blijven malen dan constructieve gedachten die iets oplossen. Piekeren, of rumineren, kunnen zelfs goede gedachten in de weg zitten. Het lost niets op, leidt tot niets en werkt averechts.

Daar wil je dus van afkomen. Psychologie Magazine geeft zes tips die jou door dit gepieker kunnen heen slaan:

Les voor de toekomst

Wat is gebeurd is gebeurd. Dat moet je niet almaar blijven herkauwen. Focus je daarom op de toekomst en kijk hoe je met lessen uit het verleden dat kunt verbeteren dan alleen maar te denken óver het verleden.

Hoe’ is beter dan ‘waarom’

Waarom overkomt mij dit? Waarom ben ik zo? Daar zijn vaak geen antwoorden op, of je moet zwaar religieus zijn en geloven dat boze of hogere machten het op jou gemunt hebben. Door niet te vragen waarom jij, maar hoe nu wel kom je tot oplossingen in plaats van te panikeren of piekeren.

Neem piekertijd

Ga je piekertijd opnemen. Pak een stopwatch en besluit dat je vandaag maar een maximaal aantal minuten mag piekeren.

Elke gedachte is een trein

Benader je gedachte als een treinspotter. Daarbij stap je niet in maar kijk je er alleen maar naar: “Het helpt daarbij om wat voorbijkomt te labelen als zijnde een gedachte. De gedachte: ik schiet op mijn werk én thuis tekort, wordt dan: ik heb de gedachte dat ik op mijn werk én thuis tekortschiet. Deze mindfulness-benadering kan ertoe leiden dat je uiteindelijk minder negatieve gedachten krijgt”, aldus Psychologie Magazine.

Volle aandacht erbij

Als je bezig bent pieker je niet, piekeren ontstaat pas als je daar de tijd voor hebt. Net als goede ideeën en creatieve oplossingen komt piekeren ook pas om de hoek kijken als je daarvoor veel tijd hebt. Zoek daarom afleiding, maar wel zo dat je daarin niet hoeft te piekeren. Hardlopen heeft dus niet veel zin, als kan dat weer wel stressverlagend werken.

Bekijk jezelf als personage

Als je toch graag wilt nadenken over je gedachten en gevoelens is het goed jezelf in de derde persoon, als buitenstaander te benaderen. Op die manier kijk je veel rationeler naar een probleem dan wanneer je alles persoonlijk maakt.

(Visited 92 times, 1 visits today)

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.