Reptoir

Zo verbeter je je emotionele intelligentie

Uit onderzoek is gebleken dat niet je IQ, maar je EQ, ofwel je emotionele intelligentie, een belangrijke factor is voor succes. Sommigen zijn van nature sterk emotioneel intelligent aangelegd, anderen hebben deze gave niet. Maar goed nieuws voor iedereen zonder deze aanleg: je kunt je EQ ontwikkelen en dit is hoe.

Stap 1: analyseer je eigen emoties

De eerste stap in het vergroten van je emotionele intelligentie is kijken naar je eigen emoties. En dit kost best wat tijd, maar is essentieel voor het verbeteren van je EQ. Analyseer hoe je je voelt bij bepaalde gebeurtenissen en hoe jij hierop reageert.

Luister ook naar je lichaam. Je lichaam is verbonden met je brein en zal reageren op hoe jij je voelt. Kijk naar hoe deze twee verbonden zijn. Voel je je onzeker, dan heb je misschien een teruggetrokken houding en wanneer je gefrustreerd bent heeft dit wellicht effect op je stem. Sla geen emoties over. Juist het analyseren van de negatieve emoties en hiervan bewust zijn is een grote stap naar het verbeteren van je EQ.

Wanneer je voldoende tijd besteedt aan het analyseren van je emoties kun je patronen herkennen en evalueren of het verstandig is om gedragspatronen te veranderen. Je hebt geen invloed op hoe je je voelt in een bepaalde situatie, maar je kunt wel controle uitoefenen op de manier waarop je reageert. 

Stap 2: analyseer emoties van anderen

De tweede stap is het analyseren van emoties van anderen. Observeer hoe anderen reageren in situaties en let vooral op gedragingen zoals gezichtsuitdrukkingen. Soms reageren mensen in woorden op een bepaalde manier, maar kun je op hun gezicht aflezen dat ze zich anders voelen.

Niet alleen leer je door het gedrag van anderen te observeren en analyseren hoe zij zich echt voelen, je leert ook over je eigen emoties en gedragingen. Is er een achterliggende gedachten waarom iemand zo reageert en zou jij anders reageren en waarom?

Kijk daarnaast naar het effect dat jij op anderen hebt. Intimideer je mensen snel, of lopen anderen juist een beetje over je heen? Zijn mensen graag om je heen of krijg je in gesprekken snel discussies en meningsverschillen? Ook hier geldt: door te kijken naar hoe anderen reageren op jouw gedrag kun je patronen herkennen en evalueren of er punten van verbetering zijn.

Stap 3: verander je gedrag

Na het analyseren en evalueren van zowel je eigen emoties en gedragingen als die van anderen kom je bij stap drie: het veranderen van je gedrag. Dit gaat niet van het een op het andere moment, het is het trainen van je gedragingen.

Probeer allereerst eerlijker te zijn in je emoties. Het is heel gemakkelijk om te zeggen dat alles goed gaat, maar soms is dit niet het geval. Je hoeft niet je hele levensverhaal op tafel te gooien, maar je mag best toegeven dat er iets is en je hierbij bepaalde emoties voelt. Ook als het gaat om het effect dat anderen op je hebben is eerlijk zijn belangrijk. Maakt iemand je boos? Vertel diegene dat en leg uit waarom, in plaats van jezelf terug te trekken of boos terug te reageren.

Een belangrijke eigenschap van mensen met een sterk EQ is inlevingsvermogen. Probeer je in te leven in de ander en het gedrag van de ander. Luister oprecht en laat zien dat je luistert met je lichaamstaal. Maak voldoende oogcontact, knik, reageer en hou een open houding. Heb daarnaast ook een open mind. Veroordeel emoties en gedragingen van anderen niet te snel en probeer negativiteit zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Optimisme is een onmisbare eigenschap van sterke emotionele intelligentie.

Tips

  1. Schrijf je emoties op in een notitieboek. Door je gedachten op papier te zetten word je meer bewust van hoe je je voelt en hoe je reageert in bepaalde situaties.
  2. Vraag eens aan anderen hoe jij en jouw gedrag overkomt. Soms ben je hier zelf niet bewust van en kunnen anderen je helpen om je emoties te analyseren.
  3. Beoordeel en veroordeel je emoties niet te snel. Het kan zijn dat je op een bepaalde manier reageert of bepaalde emoties voelt voor een reden. Probeer die reden te achterhalen in plaats van direct te beslissen dat je je gedrag wilt veranderen. Dit geldt ook voor het gedrag en emoties van anderen.
(Visited 106 times, 1 visits today)

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.