Reptoir

Zo word je binnen no-time een ochtendmens

Je hebt ochtendmensen en je hebt avondmensen. Als jij tot de categorie avondmens behoort heb je het waarschijnlijk iedere morgen weer zwaar met opstaan. Gelukkig zijn er trucjes waarmee je jezelf in no-time in een ochtendmens kunt veranderen.

Eerder naar bed

De meest logische oplossing om vroeger op te staan is natuurlijk door vroeger te gaan slapen. Drink in de avond geen koffie of frisdranken meer en eet geen of zo min mogelijk suiker. Door overdag actief bezig te zijn zul je ‘s avond eerder moe zijn en je lichaam zal dan meer behoefte hebben om vroeg naar bed te gaan.

Rust voordat je gaat slapen

Pak je rust in het laatste uur voordat je naar bed gaat. Kijk geen televisie meer, maar lees bijvoorbeeld een boek. Beweeg ook niet teveel, aangezien dit je lichaam wakker schudt en eet en drink niks meer, behalve water.

Pieker niet voor het slapengaan

Vul je hoofd met positieve gedachten als je in bed ligt. Als er iets heeft voorgevallen die dag kun je eindeloos piekeren. Hierdoor ga je alleen maar weer meer piekeren, omdat je weet dat je steeds minder lang kunt slapen. Praat op jezelf in dat vandaag is geweest en er morgen weer een nieuwe dag is en probeer positief te denken.

Leer jezelf een routine aan

Je lichaam kan niet wennen aan een ritme als je iedere avond weer op een ander tijdstip naar bed gaat en je de ene keer vroeg opstaat en de andere keer lang uitslaapt. Natuurlijk kan het zijn dat het een keer een latertje wordt in het weekend, maar probeer zoveel mogelijk een routine aan te leren, door iedere dag om dezelfde tijd te gaan slapen en wakker te worden.

Laat licht in je slaapkamer

Donkere gordijnen zijn prettig om in slaap te vallen, maar het opstaan is een stuk lastiger wanneer de kamer nog donker is. Lichte gordijnen zorgen ervoor dat er meer licht in de kamer binnenvalt en je beter en natuurlijker wakker wordt. In de winter is een Philips Wake-Light een goede oplossing.

Drink water

Zorg dat er water naast je bed staat en drink gelijk als je wakker wordt een glas. Soms ben je helemaal niet meer moe, ook al voelt dit zo, maar is het een teken van je lichaam dat je vocht nodig hebt. Het is dan immers alweer zo’n zeven uur geleden dat je voor het laatst iets hebt gedronken.

Heb iets om voor op te staan

Beloof jezelf dat je het eerste halfuur iets leuks doet, zoals een favoriet programma kijken, een krantje of tijdschrift lezen of een heerlijk ontbijt voor jezelf maken of halen. Het is dan een stuk makkelijker om op te staan, dan wanneer je direct aan het werk moet.

Sport in de ochtend

Sporten is de beste manier om je lichaam wakker te maken. Ga nog voor het ontbijt even een rondje hardlopen, wandelen of duik de sportschool in. Zodra dit in je systeem zit kun je vast niet meer zonder, want het werkt vaak verslavend. Geen enorme sportfanaat? Doe dan wat stretchoefeningen na het opstaan.

Goed ontbijten

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, want dit is je eerste bodem van voedingsstoffen. Ontbijt ‘s morgens met een proteïnerijke maaltijd en veel fruit en je zult direct meer energie krijgen.

Daag jezelf uit

Maak van het opstaan een spelletje door jezelf direct uit te dagen. Gaat de wekker? Kijk dan of je uit bed kunt komen en kunt blijven totdat je snooze-alarm weer afgaat. Vaak ben je dan al genoeg wakker geworden om niet meer in bed terug te duiken.

Like Reptoir op Facebook om als freelancer altijd op de hoogte te blijven.